Trygghetslarm

Trygghetslarm är till för dig som bor i egen bostad och har behov av att komma i kontakt med hemtjänstpersonal dygnet runt vid oförutsedda situationer. Det kan till exempel vara vid fallolyckor eller liknande.

Larmknappen kan du välja att bära som ett halsband eller på din handled. Larmets räckvidd är i bostaden. Trygghetslarmet sänder över de mobila näten.

Genom att trycka på knappen kommer du i kontakt med en trygghetscentral i där finns personal som svarar dygnet runt. Vid behov kontaktar de hemtjänstpersonal som kommer och hjälper dig. Det är viktigt att du inte flyttar på trygghetslarmets basenhet eller drar ut sladden eftersom larmet då riskerar att förlora sin funktion.Trygghetslarmet ersätter inte nödnumret 112. Vid akuta sjukdomstillstånd ska du alltid ringa till 112.

Hur ansöker jag om trygghetslarm?

Du ansöker om trygghetslarm hos biståndshandläggaren som bedömer om du har rätt till larm eller inte.

Vad kostar trygghetslarm?

Månadskostnaden för ditt trygghetslarm följer kommunens gällande taxa. Du kan också fråga din biståndshandläggare om kostnaden.

Senast uppdaterad:

Hjälpte innehållet på den här sidan dig?