Boendemiljö

En bra boendemiljö är en viktig förutsättning för hur du mår och din hälsa. Det som kan påverka din hälsa negativt är dålig ventilation, nya bygg- och inredningsmaterial, buller, lukt, fukt och mögel. Vi vistas cirka 90 procent av vår tid inomhus, vilket ställer stora krav på vår inomhusmiljö.

Problem med boendemiljö

Har du problem med boendemiljön ska du i första hand vända dig till din fastighetsägare eller till styrelsen i bostadsrättsföreningen där du bor. Fastighetsägaren har ansvar för underhåll och skötsel av fastigheten. Givetvis har även du som hyresgäst ett ansvar för att sköta din lägenhet enligt fastighetsägarens rutiner och se till att du inte stör dina grannar. Det finns en del åtgärder som du kan göra själv för att förbättra din inomhusmiljö och förhindra att problem uppstår. Sök i menyn till vänster för råd och tips.

Om problemet kvarstår

Om problemet kvarstår trots att du kontaktat din fastighetsägare och gjort det du kan för att själv rätta till problemet kan du kontakta miljöenheten för att lämna ett klagomål.

När du anmäler ett klagomål i din boendemiljö kan du inte vara anonym eftersom miljöenheten måste kunna kontakta dig för att göra en komplett utredning. Använd blankett som finns på sidan för blanketter och e-tjänster Öppnas i nytt fönster.. Blanketten är till för att underlätta handläggningen av ert ärende. Det är därför viktigt att blanketten fylls i så utförligt som möjligt för att på så sätt korta ner handläggningstiden. Om blanketten saknar viktiga uppgifter kommer den returneras för komplettering. Miljöenheten skickar oftast en kopia av klagomålsanmälan till den som orsakat störningen.

Senast uppdaterad:

Hjälpte innehållet på den här sidan dig?