Lilla Edets kommun - startsida
Publicerad: 2015-10-08
Senast uppdaterad: 2015-10-08

Nationella anhörigdagen uppmärksammades den 6 oktober

Åsa Svanberg-Sand, frivilligsamordnare, visade några gymnastikövningar som är lätta att utföra i vardagen.

Den 6 oktober uppmärksammades Nationella Anhörigdagen. Dagen instiftades på initiativ av Anhörigas riksförbund 2005 och firar i år 10 år. Runt om vårt land arrangerar kommuner, föreningar och andra aktörer aktiviteter och manifestationer på temat att vara anhörig.

I Lilla Edets kommun finns ett anhörigstöd som riktar sig till dig som är anhörig och tar hand om långvarigt sjuka, gamla, personer med missbruksproblem eller personer som har en fysisk eller psykisk funktionsnedsättning.
 

En anhörigträff på hösten och en på våren


På Nationella Anhörigdagen samlades anhöriga till äldre och långvarigt sjuka på Träffpunkt Hägern. Drygt 10 personer deltog i anhörigträffen, som inleddes med kaffe, smörgås och en pratstund. Några av deltagarna hade varit på anhörigträffar tidigare medan andra berättade att det var första gången de besökte en anhörigträff.

Ann-Christin Sädås, som arbetar som anhörigsamordnare i kommunen berättar:

— Vi brukar anordna en anhörigträff den 6 oktober på Nationella Anhörigdagen.  Sedan brukar vi också ha en "må-bra-dag" under våren.  På må-bra-dagen är anhöriga, men också den som vårdas välkommen att vara med om han/hon vill och kan. Då brukar vi hitta på någon trevlig aktivitet som syftar till att alla ska må bra och ha trevligt.

Åsa Svanberg-Sand, frivilligsamordnare, berättar att de i våras provade på att spela Wii och inomhuscurling, något som var uppskattat av de äldre. De har också provat på Chi Gong, en kinesisk träningsform som innebär att man genom enkla rörelser och andning förbättrar cirkulationen av energi i kroppen.

Kost var ett av dagens teman


Mariette Axelsson Horst, kostchef på Lindkullens äldreboende, berättade om nyttan och glädjen av bra mat för äldre.

— Mat är viktigt och man äter för att må bra. Alla behöver äta en varierad kost för att orka med.

Hon talade om kostcirkeln och vikten av att få i sig alla delar av denna för att ge kroppen alla ämnen som den behöver för att kunna fungera. Men som anhörigvårdare kan det också kännas tungt ibland, antog Mariette Axelsson Horst. Kanske har man inte kraft själv att laga mat från grunden varje dag. Men det finns alternativ och många bra genvägar för att ändå få i sig en bra och varierad kost.

— Det gäller att hitta en rimlig nivå. Ta genvägar för att må gott!

Mat måste inte vara så jobbigt


Det finns gott om halvfabrikat i affären i dag, berättar Mariette Axelsson Horst vidare. De fungerar bra att äta och är näringsberäknade enligt Livsmedelsverket, det är all färdigmat som säljs i dag. Med en bit bröd och en sallad eller grönsaker till, så blir måltiden lika näringsrik som en komplett måltid lagad från grunden. Mat behöver inte vara så jobbigt och livsmedel som är enkla att servera, som till exempel sill och ägg är mycket nyttiga.

Mariette Axelsson Horst berättar också om vikten av att dricka mycket.

— Ofta dricker vi lite för lite, kanske speciellt äldre personer. Om man inte tycker om att dricka vatten, så kan man ju smaksätta det lite med citron eller måltidsdryck. Ibland när man behöver lite extra energi kan det vara bra att dricka något lite sött.

Det gäller att äta lite och ofta så att blodsockernivån inte sjunker för mycket, speciellt när man är äldre. Med en försämrad balans och muskelstyrka är det lättare att ramla, om blodsockernivån sjunkit så lågt att man börjar känna sig darrig och yr.
 

Alla kan förbättra styrka och balans


Att förbättra balans och styrka var det andra av dagens teman och Åsa Svanberg-Sand visade gruppen enkla träningsövningar. Att sakta sätta sig ner i en stol och ställa sig upp genom att skjuta ifrån ordentligt med armarna är en övning som kan vara enkel att genomföra hemma. Eller att stå på ett ben en stund medan man håller i något, till exempel en stol.

— Det behöver inte vara svårt att träna. Man kan göra lite gymnastik i reklampausen medan man ser på TV.

Gruppen fick också se en inspirerande och rolig träningsvideo där Carl Jan Granqvist och Alexandra Charles visade tips på hur man kan träna enkelt i vardagen.

Förebygga fallolyckor stort inom EU och nationellt


Inom Europeiska Unionen, EU, drivs ett stort fallförebyggande projekt. Det gör att det är mycket fokus på att förhindra fallolyckor även i Sverige i dag. Fallolyckor är vanliga hos personer 65 år och äldre och är den vanligaste orsaken till skador hos äldre. Det kan få allvarliga konsekvenser som till exempel lidande, nedsatt funktion och minskat självförtroende att utföra vardagliga aktiviteter. Saknar man styrka, flexibilitet, balans och reaktionsförmåga är det riskfaktorer. Men även personer i hög ålder kan förbättra sin styrka och balans och på så vis förebygga fallolyckor, något som Åsa Svanberg-Sand poängterar:

— Det är aldrig för sent att börja träna! Det ger effekt även upp i åldrarna.

 

Lilla Edets kommun - länk till startsida
Besöksadress: Järnvägsgatan 12, Lilla Edet  Postadress: 463 80 Lilla Edet
E-post: kommunen@lillaedet.se  Telefon: 0520-65 95 00  Telefax: 0520-65 74 20
www.lillaedet.se är Lilla Edets kommuns offentliga webbplats.  |  Om webbplatsen »   Om cookies »